Από τις 7 το πρωί συνεδριάζουν και πάλι οι τεχνοκράτες της Ελληνικής κυβέρνησης με τους θεσμούς σε μια τελευταία προσπάθεια να βρεθεί λύση στο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί.
Τα περιθώρια για συμφωνία στενεύουν απελπιστικά καθώς έως τις 10 πρέπει να παραδώσουν την εισήγησή τους στους επικεφαλής, ώστε να επιχειρήσουν και πάλι να βρουν έναν συμβιβασμό οι Γιούνκερ – Λαγκάρντ και Ντράγκι με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.
Με τη σειρά τους αυτοί έχουν προθεσμία (αρχική τουλάχιστον) μέχρι τις 2 το μεσημέρι να παραδώσουν ένα προσχέδιο συμφωνίας στο Eurogroup, το οποίο βρίσκεται σε ετοιμότητα να συνεδριάσει ανά πάσα στιγμή για να την εγκρίνει και έτσι να δρομολογηθούν τα πράγματα προς την κατεύθυνση της λύσης.
Σε διαφορετική περίπτωση οι συνομιλίες θα συνεχιστούν μεν, αλλά όσο περνά ο χρόνος και δεν βρίσκεται σημείο επαφής, περιορίζονται και οι επιλογές των δύο πλευρών, αφού διαγράφονται θέσεις, ιδέες και προτάσεις για μία συμφωνία.
Στις 02.30 τα ξημερώματα ολοκληρώθηκε η δεύτερη συνάντηση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τους προέδρους των Θεσμών, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι και του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ. Στις συνομιλίες συμμετείχε και ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) Κλάους Ρέγκλινγκ και ο πρόεδρος του Eurogroup Γέρουν Ντάισελμπλουμ.
«Η κυβέρνηση παραμένει σταθερή στις θέσεις της» δήλωναν τη νύχτα κυβερνητικές πηγές, ενώ νωρίτερα κατηγορούσαν τους δανειστές και περισσότερο το ΔΝΤ ότι με τη «νέα πρόταση μεταφέρουν τα βάρη σε μισθωτούς και συνταξιούχους με τρόπο κοινωνικά άδικο, ενώ την ίδια στιγμή πρότειναν μέτρα ώστε να αποφευχθεί η αύξηση των βαρών στους έχοντες».
Προειδοποιούσαν δε ότι «η ελληνική πλευρά αδυνατεί να συμφωνήσει σε μια τέτοια κατεύθυνση»
Άκαρπες οι πρώτες δύο συσκέψεις στις Βρυξέλλες-Αμετακίνητη η κυβέρνηση
Τόσο η πρώτη, εξάωρη συνάντηση του πρωθυπουργού με τους επικεφαλής των θεσμών, όσο και η δεύτερη, μετά το πέρας της συνάντησης της διαπραγματευτικής ομάδας με τεχνικά κλιμάκια σε ξενοδοχεία των Βρυξελλών και ενώ είχε προηγηθεί το ανούσιο Eurogroup των 50 λεπτών, απέβησαν άκαρπες.
Ο πρωθυπουργός, κατά τη δεύτερη συνάντηση, παρουσίασε κάποια επικαιροποιημένα ισοδύναμα μέτρα, τα οποία όμως δεν ξεκλείδωσαν τη συμφωνία. Η κυβέρνηση προσπαθεί, έστω και την ύστατη ώρα, να αποφύγει δραματικές παρεμβάσεις στο συνταξιοδοτικό και στον ΦΠΑ, ενώ παράλληλα βάζει μετ’ επιτάσεως στο τραπέζι το ζήτημα του χρέους, ζητώντας από τους εταίρους ρητή αναφορά στο κείμενο της συμφωνίας, αν αυτή υπάρξει εν τέλει.
Μεταξύ συμφωνίας και ναυαγίου
Πηγές τόσο της ελληνικής κυβέρνησης όσο και από τις Βρυξέλλες επιβεβαίωναν πως δεν έχει υπάρξει συμφωνία ή έστω κάποια συγκλονιστική εξέλιξη στις συνομιλίες κυβέρνησης θεσμών, με τις βασικές διαφωνίες να εδράζονται στο πακέτο των μέτρων που θα καλύψουν το δημοσιονομικό κενό (εκκρεμεί), αλλά και θέματα όπως η διάρκεια της παράτασης και το δημόσιο χρέος. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως έχει υπάρξει ναυάγιο ή κατάρρευση στις συνομιλίες, μιας και η αλήθεια βρίσκεται, ως πάντα, κάπου στη μέση.
Ως προς τα μέτρα, αμέσως μετά το Eurogroup βγήκε ως διαρροή από την ελληνική πλευρά πως η κυβέρνηση υπαναχωρεί στο ζήτημα των αυξήσεων των εισφορών υπέρ υγείας στις επικουρικές συντάξεις, κάτι που θα συνιστούσε έμμεση μείωση κατά περίπου 6%. Βεβαίως, μια τέτοια κίνηση θα δημιουργούσε αμέσως ένα χάσμα άνω των 300 εκατομμυρίων, κάτι που η κυβέρνηση θα έπρεπε να καλύψει. Δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμα, αν επρόκειτο για ειλημμένη απόφαση που προϋποθέτει την εξεύρεση ισοδύναμου μέτρου ή για τακτική κίνηση.
Βεβαίως, οι θεσμοί εμμένουν σε άμεσες παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό, με πρώτη την άμεση παρέμβαση στις πρόωρες συντάξεις. Το εδάφιο αυτό είναι συζητήσιμο, με δεδομένο πως η ελληνική πλευρά έχει προτείνει σταδιακή κατάργηση από 1.1.2016, επομένως υπάρχει περιθώριο συγκλίσεων επί του ζητήματος. Ακόμα, οι θεσμοί πρότειναν εν τέλει αυτό που το paradimotika.gr έγραφε από το Σάββατο το πρωί, δηλαδή αύξηση των αντικινήτρων για να βγει κανείς στην πρόωρη σύνταξη, όπως την αύξηση των penalties επί του ποσού της σύνταξης από το 6% στο 10%. Αυτή η ιδέα είχε πέσει και στο τραπέζι του κυβερνητικού επιτελείου, όμως δεν είχε προταθεί εν τέλει.
Υπάρχουν αρκετές ακόμα επιμέρους διαφορές, καταγράφεται όμως και μια βασική διαφορά φιλοσοφίας: οι θεσμοί εστιάζουν κυρίως σε πάγιες δαπάνες, ενώ το Μαξίμου επένδυσε σε ένα πολύ σκληρό φορολογικό πακέτο, το οποίο είχε σημαντικές επιβαρύνσεις και για τις επιχειρήσεις και τα υψηλά εισοδήματα.
Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, οι θεσμοί εξάλειψαν μεν την πρόταση για έκτακτη εισφορά σε αυτές με κέρδη άνω των 500.000 ευρώ, όμως αύξησαν την προκαταβολή φόρου στα νομικά πρόσωπα στο 100% και μείωσαν ελάχιστα τον συντελεστή εταιρικής φορολόγησης έναντι της πρότασης της κυβέρνησης στο 28% από το 29% (έναντι 26% που είναι σήμερα).
Ακόμα, δεν υπάρχει συμφωνία ούτε για το διάστημα της παράτασης (παίζεται από τρίμηνη έως εξάμηνη), ενώ και το θέμα του χρέους έχει πέσει για τα καλά στο τραπέζι, με την αμοιβαία αποδεκτή λύση να αναζητείται, καθώς η κυβέρνηση ζητά τουλάχιστον μια σαφή αναφορά.
Γιατί εμμένουν στις περικοπές δαπανών οι θεσμοί
Όπως έχει ξαναγράψει το pradimotika.gr, οι θεσμοί επιμένουν σε περικοπές δαπανών, μιας και τίθεται ζήτημα αξιοπιστίας της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά και εισπραξιμότητας των μέτρων που προτείνει. Άλλωστε, στο στρατόπεδο των εταίρων έχει καταστεί κοινός τόπος πως οι προσπάθειες βελτίωσης της είσπραξης φόρων δεν πέτυχε ιδιαίτερα, πλην ίσως του ΕΝΦΙΑ.
Πρακτικά, οι θεσμοί επιμένουν να προτείνουν μέτρα εγγυημένης δημοσιονομικής απόδοσης, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί για πλεόνασμα 1% φέτος και 2% του χρόνου. Ορισμένες προτάσεις, με τις οποίες η κυβέρνηση σκόπευε να κλείσει το πακέτο των μέτρων προφανώς και δεν ικανοποίησαν του θεσμούς (όπως ο στόχος για 225 εκατομμύρια στους 18 μήνες από τα φρουτάκια (VLTs) ή το μέτρο για φορολόγηση της χρήσης δικτύου 4G και 5G από τις εταιρείες κινητής, με δεδομένο πως ο στόχος θεωρήθηκε εξαιρετικά φιλόδοξος, ενώ και η τεχνολογία 5G απέχει ακόμα πολλά χρόνια από την πλήρη χρήση).
Αντ’ αυτών και άλλων μέτρων, οι θεσμοί έβαλαν μπροστά τις περίφημες περικοπές δαπανών, με το μεγάλο μαχαίρι να πέφτει κατά κύριο λόγο στη συνταξιοδοτική δαπάνη, ενώ γίνεται προσπάθεια μετάταξης περισσότερων προϊόντων σε υψηλότερη κλίμακα ΦΠΑ, ώστε και εκεί να βελτιωθεί η εισπραξιμότητα του μέτρου. Γενικώς όμως οι θεσμοί τείνουν να στοχεύουν σε εγγυημένης απόδοσης παρεμβάσεις, ενώ το Μαξίμου είχε προσπαθήσει να αποφύγει περικοπές, δίνοντας το μεγαλύτερο βάρος (περίπου το 93% της πρότασης των 8 δις) στα φορολογικά.
Βούληση για συμφωνία, αλλά και κίνδυνος ατυχήματος
Αυτή την ώρα η διαπραγμάτευση μπορεί να ακροβατεί επί ξυρού ακμής, καθίσταται σαφές όμως πως η βασική πολιτική στόχευση είναι να υπάρξει συμφωνία. Αυτός είναι και ο λόγος που οι συσκέψεις διαδέχονται η μία την άλλη, με ορίζοντα το staff level agreement που θα ανοίξει το δρόμο για μια συνολική συμφωνία.
Το ζήτημα είναι όμως ποιο είναι το breaking point της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία εκτιμά πως με την πρόταση των 8 δις. είχε σχεδόν εξαντλήσει τα πολιτικά περιθώρια αντοχής της. Εκεί υπεισέρχεται και ο κίνδυνος ενός ατυχήματος. Έτσι, από το απόγευμα της Τετάρτης έκανε εκ νέου την εμφάνισή του το σενάριο εκλογών, σε περίπτωση ρήξης, κάτι που όμως είναι εξαιρετικά δύσκολο πολιτικά διαχειρίσιμο και για τον ίδιο τον κύριο Τσίπρα-ίσως πιο δύσκολο και από μια επώδυνη συμφωνία- μιας και είναι άγνωστο υπό ποιες συνθήκες θα διεξαγόταν μια εκλογική αναμέτρηση εντός θέρους. Άλλωστε, η απουσία σοβαρής εναλλακτικής, είναι και αυτή που προβληματίζει περισσότερο την κυβέρνηση, η οποία όμως δεν προτίθεται και να συμβιβαστεί με κάθε κόστος.
Δημοσίευση σχολίου
Δημοσίευση σχολίου