Ισοδύναμα, άμεσα εισπράξιμα με αποδοτικότητα ύψους τουλάχιστον 120-130 εκατομμυρίων ευρώ για το 2016 ψάχνει η κυβέρνηση. Τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι.

 

Την αδυναμία της κυβέρνησης να εντοπίσει αξιόπιστα και εισπράξιμα ισοδύναμα που θα επιτρέψουν την μη εφαρμογή του ΦΠΑ στην εκπαίδευση κατέδειξε η χθεσινή απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής. Το ισοδύναμο του ΦΠΑ στην εκπαίδευση, ήταν ο … ΦΠΑ στην εκπαίδευση με μειωμένους συντελεστές ώστε να γλυκάνει ο… πόνος εκατοντάδων χιλιάδων γονιών.
Μόνο που η συγκεκριμένη απόφαση, άφησε και… ουρά: μέχρι την Παρασκευή πρέπει να βρεθούν ισοδύναμα μέτρα, άμεσα εισπράξιμα και ικανά να πείσουν την τρόικα για την αποδοτικότητά τους ύψους τουλάχιστον 120-130 εκατομμυρίων ευρώ για το 2016 και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η «τρύπα» που αφήνει στον φετινό προϋπολογισμό η ιστορία με τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση.
Για να καλύψει την τρύπα των 120-130 εκατ. ευρώ η κυβέρνηση συνέταξε έναν μακρύ κατάλογο με εναλλακτικά μέτρα τα οποία συγκεντρώθηκαν από ομάδα εργασίας υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη. Πολλές από τις προτάσεις –επιβολή φόρου κατοχής στα ακίνητα εξωτερικού, αύξηση της φορολογίας στα τσιγάρα, πλήρης κατάργηση του επιδόματος θέρμανσης- φαίνεται να έχουν μπει προς ώρας στο περιθώριο ενώ πάνω στο τραπέζι παραμένουν «παραδοσιακά» μέτρα άμεσης απόδοσης:
Χαρακτηριστικό παράδειγμα; Τέλη κυκλοφορίας. Παρά το γεγονός ότι κανονικά οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών θα έπρεπε να έχουν ήδη λάβει το πράσινο φως για να ξεκινήσει η διαδικασία έκδοσης των τελών για περισσότερα από έξι εκατομμύρια οχήματα, προς το παρόν δεν έχει γίνει τίποτα.
Οι αναλύσεις πάνε και έρχονται προκειμένου να διαπιστωθεί αν από τον κωδικό των τελών μπορούν να εισπραχθούν έστω μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ επιπλέον σε σχέση με πέρυσι και –τουλάχιστον- να κλείσει η ιστορία με τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Τι δείχνουν οι μετρήσεις του υπουργείου Οικονομικών; Ότι τα «ακριβά» αυτοκίνητα στα οποία ποντάριζε η κυβέρνηση για να βρει επιπλέον έσοδα (σ.σ όπου ακριβά εννοούνται τα μεγάλου κυβισμού καθώς στοιχεία στη βάση δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών για να αξίες δεν υπάρχουν) είναι και λίγα και ήδη υπερφορολογημένα. Περαιτέρω αύξηση της φορολογίας, θα μπορούσε να επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα, προκαλώντας ένα νέο κύμα απόσυρσης πινακίδων.
Έτσι, στο τραπέζι μπήκαν ακόμη δύο σενάρια:
1.Η μείωση του ορίου απαλλαγής των αυτοκινήτων από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας. Με το ισχύον καθεστώς, αυτοκίνητα που εκπέμπουν λιγότερα από 100 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα, δεν πληρώνουν τέλη. Συζητείται η μείωση αυτού του ορίου. Και πάλι όμως, τα αυτοκίνητα που θα επιβαρυνθούν δεν ξεπερνούν τα 30-40.000 και κατά κύριο λόγο είναι μικρού κυβισμού. Το μέτρο δύσκολα θα αποδώσει πάνω από 5 εκατ. ευρώ.
2. Η επιβολή φόρου στα πετρελαιοκίνητα επίσης συζητείται με την έννοια ότι η κατανάλωση πετρελαίου αντί βενζίνης στερεί έσοδα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης. Μπορεί τα πετρελαιοκίνητα να αποσπούν μερίδιο άνω του 60% στις νέες πωλήσεις, ωστόσο ο «στόλος» παραμένει μικρός. Και αυτό το μέτρο θα αποδώσει ελάχιστα.
Στελέχη του κλάδου φοβούνται μια «οριζόντια» αύξηση για να κλείσει το θέμα του ΦΠΑ στην εκπαίδευση μέχρι το τέλος της εβδομάδας. Το αν τα τέλη κυκλοφορίας θα είναι τελικώς αυτά που θα πληρώσουν τον λογαριασμό του χαμηλότερου ΦΠΑ στην εκπαίδευση θα φανεί μέσα στις επόμενες ημέρες. Μέχρι την Παρασκευή θα πρέπει να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις καθώς τόσο ο ΦΠΑ στην εκπαίδευση με τους νέους συντελεστές του όσο και τα όποια νέα μέτρα αποφασιστούν θα πρέπει να κατατεθούν στη Βουλή.

Δημοσίευση σχολίου

Από το Blogger.