Σωρεία λαθών, κακών υπολογισμών, ασαφειών και αντιφάσεων διαπιστώνουν οι ευρωπαϊκοί Θεσμοί στην περιβόητη έκθεση της "ομάδας Τόμσεν-Βελκουλέσκου", στην οποία το ΔΝΤ βασίζει τις απαιτήσεις του για λήψη πρόσθετων σκληρών μέτρων στην Ελλάδα - ως προϋπόθεση μάλιστα για τη συμμετοχή του στο χρηματοδοτικό σκέλος του προγράμματος. Σύμφωνα με έγγρφα που φέρνει στο φως της δημοσιότητας το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ), το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Εurogroup έχουν ενημερωθεί γι αυτά τα λάθη της έκθεσης και γνωρίζουν πλέον ότι δεν είναι καθόλου απαραίτητα τα πρόσθετα μέτρα που απαίτησε το ΔΝΤ - και τα οποία ζητά πλέον σύσσωμη και η ΕΕ.
Στο εκτενέστατο ρεπορτάζ ρεπορτάζ  του Πρακτορείου αναφέρετσι ότι π-σύμφωνα με έγγραφο του Συμβουλίου-, η ομάδα Τόμσεν έχει κάνει χονδροειδή λάθη στον υπολογισμό του ελλείμματος, του πληθωρισμού, του ρυθμού ανάπτυξης, της είσπραξης εσόδων, της οροφής των δαπανών του δημοσίου, αλλά και σε θέματα όπως η εκτέλεση των μεταρρυθμίσεων, το είδος και η απόδοση των εισφορών των ασφαλισμένων, η εξοικονόμηση από τους ασφαλιστικούς νόμους και άλλα. 
Οπως επισημαίνεται στο έγγραφο,οι εσφαλμένες εκτιμήσεις οφείλονται κυρίως στις «υπερβολικά συντηρητικές παραδοχές που εφαρμόζονται συστηματικά από το Ταμείο, τόσο επί των εσόδων, όσο και στο σκέλος των δαπανών».
Υποτίμηση στοιχείων
Οσον αφορά τις προβλέψεις για τα έσοδα, η έκθεση βασίζεται στην εκτίμηση ότι η ελαστικότητα θα είναι χαμηλότερη από τις ελαστικότητες του ΟΟΣΑ που χρησιμοποιούνται συνήθως. Επιπλέον, το ΔΝΤ υπολογίζει ότι οι υπερ-αποδόσεις που επιτυγχάνονται τώρα δεν θα επαναληφθούν - κάτι που στερείται τεχνικής βάσης.
Οι προβλέψεις της έκθεσης, εν μέρει ή πλήρως υποτιμούν διάφορα έσοδα από μέτρα που νομοθετήθηκαν τόσο το 2015 όσο και το 2016, συμπεριλαμβανομένων των φόρων κατανάλωσης σε καύσιμα-ποτά-τσιγάρα, τη φορολογία των ξενοδοχείων, φόρους οχημάτων και άλλα.

Στο έγγραφο  του Eurogroup αναφέρεται επίσης ότι «για τις κρατικές δαπάνες οι προβλέψεις της έκθεσης υποθέτουν ότι τα ανώτατα όρια δαπανών δεν θα γίνουν σεβαστά, προκαλώντας έλλειμμα 1,3% του ΑΕΠ μέχρι το 2018. Αυτή η παραδοχή αντιβαίνει στα πρότυπα του ΔΝΤ που θεωρούν πως οι λειτουργικές δαπάνες θα αυξηθούν ανάλογα με τον πληθωρισμό και ότι τα ανώτατα όρια του προϋπολογισμού θα πρέπει να τηρούνται.
Αυτό είναι ιστορικά ανακριβές για την Ελλάδα, καθώς ο στόχος των πρωτογενών δαπανών δεν έχει υπερβεί το συνολικό ανώτατο όριο, ούτε και το 2016. Είναι λάθος να προεκτείνουν σχετικά μικρές υπερβάσεις σε ορισμένους τομείς (υγεία) στο βασικό σενάριο κατά τη διάρκεια του προγράμματος».
Αγνοούνται τα πρόσφατα στοιχεία
«Οι προβλέψεις έκθεσης άλλωστε δεν λαμβάνουν δεόντως υπόψη τα πρόσφατα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού, τα οποία προσδιορίζουν μια σημαντική υπεραπόδοση το 2016, και η οποία είναι πιθανό να μεταφερθεί εν μέρει στο 2017 και το 2018. Ο κρατικός προϋπολογισμός θα φτάσει σε ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 1,3% του ΑΕΠ το 2016, υπερβαίνοντας σημαντικά το στόχο του 0,1% του ΑΕΠ, παρά το εφάπαξ βοήθημα σε χαμηλοσυνταξιούχους (ίσο με 0,3% του ΑΕΠ) που τέθηκε σε εφαρμογή το Δεκέμβριο. Με βάση τις διαθέσιμες μέχρι σήμερα ενδείξεις η ΕΕ θα προβάλει ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 2% του ΑΕΠ, δηλαδή 1½ ποσοστιαίες μονάδες πάνω από το στόχο».
Παρά τις εξελίξεις αυτές – και παρά το γεγονός ότι έχει πέσει έξω στις προηγούμενες εκτιμήσεις του για το 2015 και το 2016 - το ΔΝΤ δεν έχει αναθεωρήσει την πρόβλεψή του για μετά το 2018.. Σε σχέση με τα δημοσιονομικά μετά το 2018 αναφέρεται ότι συμφωνούμε με την αξιολόγηση του Ταμείου πως μια πιο φιλική προς την ανάπτυξη σύνθεση των ελληνικών δημόσιων εσόδων και των δημόσιων δαπανών θα ήταν επιθυμητή.
Ταυτόχρονα, στο έγγραφο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αναφέρεται ότι «διαφωνούμε με την εκτίμηση του Ταμείου ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να φτάσει το 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2018 και να το διατηρήσει για μερικά χρόνια πέρα από αυτό.
Στο ρεπορτάζ του ΚΥΠΕ σημειώνεται ότι διάφοροι παράγοντες θα διευκολύνουν τη διατήρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου στα επίπεδα του 2018, πέρα από τον ορίζοντα του προγράμματος.

Δημοσίευση σχολίου

Από το Blogger.