Με ένα πακέτο 24 μέτρων, όπου περιλαμβάνονται μέτρα για την αύξηση των εισοδημάτων, σενάριο ανάπτυξης 5,9%, και δράσεις κατά των αυξήσεων επιχειρεί η κυβέρνηση να προλάβει κατά το δυνατόν τις επιπτώσεις του κύματος ακρίβειας.
Όπως ανέφερε ο Πρωθυπουργός χτες σε σχέση με τος εξαγγελίες «είναι μέτρα που αφορούν όλους τους πολίτες, ιδιαίτερα όμως τους νέους. Εξακολουθούν να ελαφρύνουν από φορολογικά και ασφαλιστικά βάρη, το εισόδημα, αλλά και την ιδιοκτησία της μεσαίας τάξης, διευκολύνοντας όμως ταυτόχρονα την επιχειρηματικότητα. Στηρίζουν, επίσης, όσους πλήττονται ακόμα από την πανδημία, με πρώτους τους άνεργους. Αλλά βλέπουν ταυτόχρονα και μπροστά. Πριμοδοτούν τις «πράσινες» επενδύσεις, τις συγχωνεύσεις εταιρειών, τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Κυρίως, όμως, προωθούν την ένταξη των νέων μας στη νόμιμη και σταθερή εργασία» ανέφερε ο Πρωθυπουργός και συμπλήρωσε αναφερόμενος στην αύξηση των εισοδημάτων ως ένα από τους δυο πυλώνες ανάσχεσης της ακρίβειας:
«Επικαλούμαι τα επίσημα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, τα οποία είναι σαφή: σε σχέση με το 2019, χάρη στην πολιτική των φοροελαφρύνσεων, ο μισθωτός του ιδιωτικού τομέα έχει ήδη κατά μέσο όρο ετήσιο όφελος από 365 έως 1.614 ευρώ. Κάτι που σημαίνει ότι το εισόδημα όλων των εργαζόμενων έχει αυξηθεί περισσότερο από 4,5% μέσα στην πανδημία. Μάλιστα, η εξέλιξη αυτή συνοδεύεται από την αύξηση της αποταμίευσης και την υποχώρηση της ανεργίας, αλλά και την άνοδο της επιχειρηματικότητας.
Αυτά είναι δεδομένα τα οποία διαμορφώνουν την πρώτη ασπίδα προστασίας σε ορισμένες ανατιμήσεις που ήδη εκδηλώνονται παγκοσμίως. Είναι ένα φαινόμενο εξωγενές, χτυπάει όλες τις χώρες του κόσμου, το οποίο ελπίζω να αποδειχθεί παροδικό ως προς τις εισαγόμενες συνέπειές του.»
Παράλληλα ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι «δεν θα μείνουμε παρατηρητές. Εκτός από το πρώτο ανάχωμα για το οποίο σας μίλησα ήδη, αυτό του ήδη αυξημένου διαθέσιμου εισοδήματος, τρεις θα είναι οι απαντήσεις μας.
Πρώτον, στοχευμένα μέτρα -όπως σας μίλησα ήδη- χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ σε προϊόντα μαζικής κατανάλωσης, όπως καφές, αναψυκτικά, αλλά και οι μεταφορές, όπου έχουμε δει μεγάλη αύξηση στο κόστος.
Δεύτερον, αυστηρότατος έλεγχος του ανταγωνισμού και εφαρμογή του νομικού πλαισίου περί αισχροκέρδειας. Γιατί στην Ελλάδα οι τιμές εύκολα αυξάνονται αλλά συχνά δύσκολα αποκλιμακώνονται. Και προειδοποιώ κάποιους επιτήδειους να μην εκμεταλλευτούν ένα παγκόσμιο φαινόμενο για να αυξήσουν αδικαιολόγητα τα περιθώρια κέρδους τους.
Και τρίτον και σημαντικότερο, η παροχή κρατικής στήριξης απέναντι σε ανατιμήσεις οι οποίες επηρεάζουν ευθέως τα οικονομικά κάθε ελληνικού σπιτιού. Και εδώ αναφέρομαι πρώτα και πάνω απ’ όλα στις αυξήσεις στις τιμές του ρεύματος.
Ειδικά για αυτό το θέμα η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που αμέσως συγκροτεί ένα Ειδικό Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης. Αυτό θα καλύπτει τουλάχιστον το 80% των αυξήσεων σε όλους τους καταναλωτές. Σε όλους τους καταναλωτές.
Δεν μιλάμε συνεπώς μόνο για τα ευάλωτα νοικοκυριά. Μιλάμε για το σύνολο του πληθυσμού. Και εκεί θα διατεθούν, σε πρώτη φάση, 150 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό τι σημαίνει στην πράξη -για να το εξηγήσω- ότι η κρατική επιχορήγηση σε συνδυασμό με την έκπτωση την οποία παραχωρεί η ίδια Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού θα απομειώσουν δραστικά ή και θα μηδενίσουν τις όποιες αυξήσεις στην τιμή του ρεύματος.
Για παράδειγμα, το μηνιαίο κόστος για κατανάλωση από 300 έως 600 κιλοβατώρες, όσο δηλαδή καταναλώνει ένα μέσο νοικοκυριό, δεν θα επιβαρυνθεί περισσότερο από 2 ευρώ τον μήνα. Εάν δεν συνέβαινε αυτό, εάν δεν συνέβαινε αυτή η διπλή κρατική παρέμβαση, οι καταναλωτές αυτοί θα χρεώνονταν επιπλέον από 20 έως 44 ευρώ. Η επιλογή αυτή δείχνει ότι η κυβέρνηση ξέρει και μπορεί να απαντά σε κάθε έκτακτη πρόκληση.
Δείχνει και κάτι ακόμα όμως. Ότι η ΔΕΗ, καθώς αναγεννιέται, έχει τη δύναμη να προστατευθεί και να προστατεύσει από κάθε κλυδωνισμό τους πελάτες της. Είναι μια εθνική κατάκτηση, αλλά και ένας δρόμος που η ΔΕΗ ανοίγει για να ακολουθήσουν και οι ιδιώτες πάροχοι.
Η επιδότηση θα αφορά σε πρώτη φάση το διάστημα μέχρι το τέλος του έτους. Αν χρειαστεί θα επεκταθεί. Και θα εμφανίζεται αυτόματα στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού. Θα αφορά μάλιστα και επιχειρήσεις που λειτουργούν με ρεύμα χαμηλής τάσης. Λεπτομέρειες θα παρουσιάσει ο Υπουργός Ενέργειας την επόμενη εβδομάδα.
Την πρωτοβουλία αυτή τη συνδυάζουμε με την αύξηση του επιδόματος θέρμανσης -που θα αρχίσει να καταβάλλεται τον Δεκέμβριο- κατά 20%. Αλλά και με μια σειρά από διαρθρωτικές παρεμβάσεις, μεσοπρόθεσμες, όπως η κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων που θα παρέχουν δωρεάν ρεύμα στα ευάλωτα νοικοκυριά από δημοτικές ενεργειακές κοινότητες.
Για τον ίδιο λόγο, για να μειώσουμε διαρθρωτικά τις τιμές του ρεύματος, επιταχύνουμε και τη διασύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα. Αυτό θα μειώσει κατά παραπάνω από 500.000.000 ετησίως τις επιβαρύνσεις όλων των τιμολογίων. Οι γνωστές ΥΚΩ τις οποίες πληρώνουμε για να επιδοτούμε, ουσιαστικά, την ακριβή παραγωγή ενέργειας στα νησιά μας. Και βέβαια, μην ξεχνάμε ότι σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ευρώ διατίθενται ήδη για παρεμβάσεις εξοικονόμησης σε κατοικίες και κτήρια, που θα μειώσουν και αυτές το κόστος της ενέργειας.
Ένα ακόμα μέτρο ενίσχυσης αφορά τον πρωτογενή τομέα. Θα έχει, ωστόσο, μόνιμο χαρακτήρα υπέρ των κτηνοτρόφων μας. Έτσι, από τον επόμενο μήνα, ο ΦΠΑ των ζωωτροφών που προορίζονται για ζωική παραγωγή πέφτει στο 6%.
Τέλος, προς τους πραγματικά ευάλωτους συμπολίτες μας η Πολιτεία αποφάσισε να παρέχει μια ακόμα πρόσθετη οικονομική στήριξη. Γι’ αυτό και τον Δεκέμβριο σε όλους τους δικαιούχους του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος θα καταβάλλουμε το διπλάσιο ποσό από αυτό που θα λάμβαναν κανονικά. Μια πράξη ανακούφισης πριν από τις γιορτές σε αυτούς που το έχουν περισσότερο ανάγκη.»
Βέβαια ο Πρωθυπουργός απέφυγε να προχωρήσει σε γενναίες μειώσεις εμμέσων φόρων (ΦΠΑ και ΕΦΚ), που ενισχύουν το ανατιμητικό κύμα και λειτουργούν ως «κίνητρα» λαθρεμπορίου αλλά περιορίστηκε σε στοχευμένες κινήσεις με το ΦΠΑ στις ζωοτροφές και σε παράταση των χαμηλών συντελεστών σε μεταφορές και τουριστικό πακέτο κτλ.
Επίσης ερώτημα είναι εάν αρκεί το ποσό των 150 εκατομμυρίων για το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, ενώ βέβαια παραμένει μείζον ζήτημα το πώς θα καλυφθεί ενεργειακά η χώρα σε περιπτώσεις έκτακτων συνθηκών αλλά και το πώς θα προστατευθούν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις από νέες αυξήσεις. Βέβαια και πάλι φαίνεται η σημασία κρατικού ελέγχου σε στρατηγικής σημασίας κλάδους όπως συμβαίνει με τη ΔΕΗ.
Τα μέτρα
Στο φόντο αυτό τα μέτρα που εκτείνονται σε πολλές κοινωνικές ομάδες και έμμεσα ή άμεσα στοχεύουν στην αντιμετώπιση της ακρίβειας είναι τα εξής:
1. Επεκτείνεται για όλο το 2022 η απαλλαγή από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης και η μείωση των τριών μονάδων των ασφαλιστικών εισφορών στον ιδιωτικό τομέα. Κόστος 1,58 δις για το 2021 και 1,58 δις για το 2022.
2. Από τον Ιανουάριο του 2022 μειώνεται ο φόρος επιχειρήσεων από το 24% στο 22%. Κόστος 183 εκατ. ευρώ για το 2022.
3. Μειώνεται το ποσοστό επιστροφής όλων των επιστρεπτέων προκαταβολών ανάλογα με την πτώση των ακαθάριστων εσόδων της επιχείρησης. Πιο συγκεκριμένα εφόσον έχει τηρηθεί η ρήτρα διατήρησης εργαζομένων που προβλεπόταν σε κάθε κύκλο επιστρεπτέας, επιστρέφεται:
-Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2019 και έχουν θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
Επιστρέφεται το εν τέταρτο (25%) εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020 σε σχέση με το 2019 άνω του 70% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.
Επιστρέφεται το εν τρίτο (33,3%) εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020 σε σχέση με το 2019 μεταξύ 30% και 70% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.
-Για τις λοιπές επιχειρήσεις επιστρέφεται το 50%.
-Για νέες επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 ή είχαν μηδενικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
Επιστρέφεται το εν τέταρτο (25%) εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020 σε σχέση με το 2019 (εφόσον είχαν καταγράψει θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019) άνω του 30% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.
-Για τις λοιπές επιχειρήσεις επιστρέφεται το εν theτρίτο (33,3%).
Με βάση το ανωτέρω σχήμα υπολογίζεται ότι:
To 28% των επιχειρήσεων θα επιστρέψουν το εν τέταρτο (25%),
το 39% των επιχειρήσεων θα επιστρέψουν το εν τρίτο (33,3%),
το 33% θα επιστρέψουν το 50%.
Υπενθυμίζεται ότι μέχρι σήμερα στις επιστρεπτέες 1 έως 3 επιστρεφόταν από 50% έως και 100% ανάλογα με την πτώση τζίρου, ενώ για όλες τις επιχειρήσεις στις επιστρεπτέες 4 έως 7 επιστρεφόταν το 50%.
Επιπροσθέτως των ανωτέρω ισχύει έκπτωση 15% σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής του ποσού προς επιστροφή έως 31 Δεκεμβρίου 2021. Σε διαφορετική περίπτωση το ποσό καταβάλλεται σε 60 δόσεις από τον Ιανουάριο 2022.
Δημοσιονομικό κόστος που επιβαρύνει το 2021: 660 εκατ. ευρώ.
4. Επεκτείνεται η εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στις μεταφορές, τον καφέ και μη αλκοολούχα ποτά, στους κινηματογράφους και το τουριστικό πακέτο έως τον Ιούνιο του 2022. Δημοσιονομικό κόστος για Οκτ.-Δεκ. 2021: 64 εκ. ευρώ. Δημοσιονομικό κόστος για το 2022: 211 εκ. ευρώ.
5. Μειώνεται ο συντελεστής ΦΠΑ στα γυμναστήρια και τις σχολές χορού από 24% σε 13% από 1η Οκτωβρίου 2021 έως τον Ιούνιο του 2022. Δημοσιονομικό κόστος για Οκτ.-Δεκ. 2021: 1 εκ. ευρώ. Δημοσιονομικό κόστος για το 2022: 4 εκ. ευρώ.
6. Επεκτείνεται η αναστολή πληρωμής του τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης από τον Οκτώβριο του 2021 έως τον Ιούνιο του 2022. Δημοσιονομικό κόστος για Οκτ.-Δεκ. 2021: 4,5 εκ. ευρώ. Δημοσιονομικό κόστος για το 2022: 9 εκ. ευρώ.
7. Επεκτείνεται το πρόγραμμα επιδότησης κενών θέσεων στον πολιτισμό έως τον Δεκέμβριο του 2021. Δημοσιονομικό κόστος για το 2021: 16 εκατ. ευρώ. Δημοσιονομικό κόστος για το 2022: 6 εκατ. ευρώ.
8 Δίνεται αποζημίωση ειδικού σκοπού για επιπλέον δύο μήνες για τους καλλιτέχνες (για τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο) και τους ξεναγούς (για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο). Δημοσιονομικό κόστος για το 2021: 30 εκατ. ευρώ.
9 Επεκτείνεται το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ έως το τέλος του 2021. Δημοσιονομικό κόστος για το 2021: 50 εκ. ευρώ.
10. Επεκτείνεται το πρόγραμμα επιδότησης δόσεων δανείων νοικοκυριών που επλήγησαν από την Πανδημία «ΓΕΦΥΡΑ» για τρεις μήνες με κάλυψη 40% επί των δόσεων δανείων. Κόστος 48 εκ. ευρώ για το 2021.
11. Επεκτείνεται το πρόγραμμα των 100.000 νέων θέσεων εργασίας για άλλες 50.000 θέσεις. Κόστος: 169 εκ. στον προϋπολογισμό του 2022.
12. Φορολογικά κίνητρα για τη χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών: Από τον Ιανουάριο του 2022 και έως το 2025, το 30% των δαπανών που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής προς συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους και μέχρι του ποσού των 5.000 ευρώ ετησίως, εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα των φυσικών προσώπων.
Ενδεικτικοί Κλάδοι:
Eργασίες υδραυλικού, ηλεκτρολόγου, ελαιοχρωματιστή
Οικιακές υπηρεσίες, Υπηρεσίες καθαρισμού, Υπηρεσίες φροντίδας παιδιών, Υπηρεσίες για βοήθεια ατόμων στο σπίτι
Γυμναστήρια, σχολές χορού
Ταξί
Νομικές υπηρεσίες
Επιπλέον, οι δαπάνες για ιατρικές, οδοντιατρικές και κτηνιατρικές υπηρεσίες μετρούν διπλά στο ελάχιστο όριο δαπανών 30% με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.
13. Αναμορφώνεται το πλαίσιο της φορολοταρίας: Σήμερα σε κάθε φορολοταρία 1.000 τυχεροί κερδίζουν από 1.000 ευρώ, με κόστος 12 εκ. ευρώ ετησίως. Τι προτείνεται:
Θα δίνεται διαφορετική στάθμιση ανάλογα με το ποσοστό του εισοδήματος που καταναλώνεται.
Πολίτες με χαμηλότερο οικογενειακό εισόδημα και με περισσότερα τέκνα θα έχουν προσαύξηση στον αριθμό των λαχνών και στην πιθανότητα να κερδίσουν.
Τα βραβεία της λοταρίας κάθε μήνα θα κλιμακώνονται και θα φτάνουν έως και τις 50.000 ευρώ. Επιπλέον τα Χριστούγεννα θα υπάρχει ιδιαίτερη λοταρία με βραβεία έως και 100.000 ευρώ.
14. Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση:
Από την 1η Ιανουαρίου 2022 και για τρία έτη, επιλεγμένες δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων κατά τον χρόνο της πραγματοποίησής τους, προσαυξημένες κατά ποσοστό έως εκατό τοις εκατό (100%).
15. Κίνητρα για συγχωνεύσεις και εξαγορές:
Από την 1η Οκτωβρίου 2021 μειώνεται κατά 50% ο φόρος στην συγκέντρωση κεφαλαίου. Δημοσιονομικό κόστος 18 εκατ. ευρώ ετησίως.
Οι ατομικές επιχειρήσεις δύνανται μέσω συμπράξεων να δημιουργήσουν νέο νομικό πρόσωπο ανώτερης μορφής, ώστε να υπόκεινται στην φορολογία των νομικών προσώπων με ευνοϊκούς όρους.
Για τις επιχειρήσεις-νομικά πρόσωπα που συγχωνεύονται σε νέο νομικό πρόσωπο ή που συγχωνεύονται δια απορροφήσεως από υφιστάμενο νομικό πρόσωπο, δημιουργώντας σημαντικές οικονομίες κλίμακας, θα παρέχεται έκπτωση 30% επί του ποσού του οφειλόμενου φόρου για τρία έτη.
Δανεισμός: Οι εξαγορές και συγχωνεύσεις είναι ένα από τα πέντε κριτήρια επιλεξιμότητας για την πρόσβαση στα δάνεια των 12,7 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης, με πολύ χαμηλό επιτόκιο.
16. Καταργείται ο φόρος γονικών παροχών-δωρεών για συγγενείς πρώτου βαθμού, που αφορά γονικές παροχές-δωρεές έως 800.000 ευρώ, από 1η Οκτωβρίου 2021. Κόστος 26 εκατ. ετησίως.
17. Πρώτο ένσημο: Για το 2022 και προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ανεργία των νέων στα πλαίσια αντιμετώπισης των συνεπειών του κορονοϊού, όλοι οι νέοι από 18 έως 29 ετών που δεν έχουν προηγούμενη εργασιακή εμπειρία και θα προσληφθούν εντός του έτους, λαμβάνουν για 6 μήνες προπληρωμένο χρόνο εργασίας που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για την πρώτη τους απασχόληση. Η ενίσχυση ανέρχεται σε 1200 ευρώ για τους πρώτους 6 μήνες πλήρους απασχόλησης. Από αυτό το ποσό τα μισά θα τα λαμβάνει ο εργαζόμενος (επιπλέον του μισθού του) ως κίνητρο εύρεσης εργασίας και τα υπόλοιπα ο εργοδότης ως επιδότηση του μισθολογικού κόστους. Για εργασία μερικής απασχόλησης που αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 50% της πλήρους, θα δίνεται το ήμισυ του ποσού. Δημοσιονομικό κόστος 28 εκατ. ευρώ για το 2021 και 14 εκατ. ευρώ για το 2022.
18. Μειώνεται το τέλος συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας από 12% έως 20% που κυμαίνεται σήμερα στο 10% και καταργείται για νέους έως 29 ετών από 1η Ιανουαρίου 2022. Δημοσιονομικό κόστος: 68 εκατ. ευρώ κατ’έτος.
19. Από το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 επεκτείνεται η χορήγηση στεγαστικού επιδόματος και στους σπουδαστές των δημόσιων ΙΕΚ (υπολογίζεται ότι περίπου 5.000 από τους 20.000 σπουδαστές των δημόσιων ΙΕΚ θα ζουν σε άλλη πόλη και θα καλύπτουν τα εισοδηματικά/περιουσιακά κριτήρια ώστε να καταστούν δικαιούχοι). Δημοσιονομικό κόστος για το 2022: 5 εκατ. ευρώ.
20. Μετά την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών προχωρούμε στην μείωση των συντελεστών υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ που θα ισχύσει για το 2022. Τα αποτελέσματα αυτής της άσκησης που είναι σε εξέλιξη θα είναι διαθέσιμα έως τα τέλη του έτους. Η άσκηση στόχο έχει την δικαιότερη κατανομή του φόρου με παράλληλη μείωση του ΕΝΦΙΑ για την πλειονότητα των πολιτών από το νέο έτος.
21. Για το 4ο τρίμηνο του 2021 (μήνες Οκτώβριο έως Δεκέμβριο) επιδοτούνται για το σύνολο του πληθυσμού οι πρώτες 300 Kwh με ποσό 30 €/Mwh, αντισταθμίζοντας σχεδόν το σύνολο της αναμενόμενης αύξησης του ρεύματος. Σημειώνεται ότι η μέση κατανάλωση για ένα τυπικό νοικοκυριό κυμαίνεται στις 300-400 Kwh μηνιαίως. Η ανωτέρω επιδότηση ισχύει και για επαγγελματικά τιμολόγια χαμηλής τάσης. Το κόστος για το τρίμηνο ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ και θα επιδοτηθεί από την ανακατανομή των εσόδων του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων.
22. Μειώνεται σε μόνιμη βάση από 1η Οκτωβρίου 2021 το ΦΠΑ των ζωοτροφών που προορίζονται για ζωική παραγωγή από το 13% στο 6%. Δημοσιονομικό κόστος: 15 εκ. ευρώ κατ’έτος.
23. Επίδομα θέρμανσης. Αυξάνεται το ποσό ενίσχυσης για το επίδομα θέρμανσης που θα δοθεί τον Δεκέμβριο του 2021 κατά 20%. Δημοσιονομικό κόστος για το 2021: 15 εκ. ευρώ.
24. Σχεδιάζεται καινοτόμο πρόγραμμα του Υπουργείου Υγείας για τον γενικό πληθυσμό, με πόρους του ταμείου ανάκαμψης ύψους 120 εκατ. ευρώ, για την διενέργεια δωρεάν προληπτικών εξετάσεων καρκίνου τραχήλου της μήτρας, καρκίνου Μαστού, καρκίνου Παχέος Εντέρου και διαγνωστικών εξετάσεων για καρδιαγγειακό κίνδυνο.
Δημοσίευση σχολίου
Δημοσίευση σχολίου