Τη σημαντική συμβολή των Δήμων και των Περιφερειών στην οικονομική ανάπτυξη, στην κοινωνική συνοχή και στην προώθηση του πολιτισμού και του αθλητισμού ανέπτυξε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, στην ομιλία του στο πλαίσιο του συνεδρίου Thessaloniki Summit 2021, το οποίο διοργανώνουν ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ) και το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών στάθηκε, ιδιαίτερα, στον τρόπο με τον οποίο το Υπουργείο Εσωτερικών βρίσκεται δίπλα την Αυτοδιοίκηση, προκειμένου να μπορεί να επιτελέσει τον τριπλό αυτόν ρόλο και να φέρει εις πέρας το έργο της, βελτιώνοντας στην πράξη την ποιότητα ζωής των πολιτών. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Πέτσας ανακοίνωσε την έκδοση, έως τις 20 Νοεμβρίου, νέας συμπληρωματικής απόφασης Κ.Α.Π. –αντίστοιχου ύψους με τη συμπληρωματική Κ.Α.Π. των 107 εκατ. ευρώ, η οποία εκδόθηκε στα μέσα Οκτωβρίου– προκειμένου οι Δήμοι να στηριχθούν στις τρέχουσες ανάγκες και τις αυξημένες υποχρεώσεις τους.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών αναφέρθηκε, επίσης, στις θεσμικές παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες του Υπουργείου Εσωτερικών, όλο αυτό το διάστημα: στον νέο για το ΑΣΕΠ, τον νόμο για τον εσωτερικό έλεγχο, τον νέο εκλογικό νόμο για τους ΟΤΑ που επαναφέρει την κυβερνησιμότητα στην Αυτοδιοίκηση, αλλά και στις ρυθμίσεις για μία σειρά από εκκρεμή ζητήματα, όπως τα αδήλωτα τετραγωνικά και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, καθώς και οι έκτακτες παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας και την αποκατάσταση των πληγέντων από φυσικές καταστροφές. «Και εάν όλες αυτές οι παρεμβάσεις έδειξαν κάτι, είναι ότι χτίζουμε σταθερά μια σχέση εμπιστοσύνης. Σχέση εμπιστοσύνης που μπορεί να μετατρέψει τα πρώτα βήματα του πρόσφατου παρελθόντος, σε άλματα στο παρόν και στο εγγύς μέλλον», σημείωσε ο κ. Πέτσας.
Ξεχωριστή αναφορά έγινε στα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχει στη διάθεσή της η Αυτοδιοίκηση, με αιχμή το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» του Υπουργείου Εσωτερικών, αλλά και τις συνέργειες –για ώριμα έργα– με άλλα προγράμματα, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ. Αναφορικά, δε, με το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών επισήμανε την αύξηση του χρηματοδοτικού φακέλου μέχρι και 1 δισ. ευρώ, υπογραμμίζοντας ότι η τροποποίηση της σχετικής κοινής υπουργικής απόφασης, με την οποία παρέχεται μεγαλύτερη ευελιξία στο πρόγραμμα και αξιοποιούνται συνέργειες με άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, έχει ήδη δρομολογηθεί και ολοκληρώνεται τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Αναπτύσσοντας τον κοινωνικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης, ο κ. Πέτσας έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη χρηματοδότηση, από το Υπουργείο Εσωτερικών, ύψους 310 εκατ. ευρώ –έναντι 279 εκατ. ευρώ που δόθηκαν πέρυσι– των βρεφονηπιακών σταθμών και των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών. Ειδικά, δε, για τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών ανακοίνωσε έκτακτη πρόσθετη οικονομική στήριξη, ύψους 10 εκατ. ευρώ. «Το είχα πει σε απάντηση επίκαιρης ερώτησης στη Βουλή τον Σεπτέμβριο, και τώρα γίνεται πράξη. Το είπαμε, το κάναμε!», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Πέτσας.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών αναφέρθηκε, τέλος, στις προκλήσεις που φέρνει το μεγάλο στοίχημα της Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης για την αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων μεταξύ του κεντρικού Κράτους, των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, των Περιφερειών και των Δήμων.
«Η στρατηγική κατεύθυνσή μας είναι σαφής και ξεκάθαρη: Θέλουμε ένα Δημόσιο που θα παρέχει αξιόπιστες, γρήγορες, διαφανείς και φιλικές υπηρεσίες στους πολίτες. Και θέλουμε μια Αυτοδιοίκηση, που θα λειτουργεί ως ισχυρός πυλώνας ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής, έτσι ώστε να γίνει η ζωή όλων των Ελλήνων καλύτερη, σε όποια γωνιά της χώρας και αν ζουν», κατέληξε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών.
Ακολουθεί η ομιλία του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών, Στέλιου Πέτσα, στο πλαίσιο του συνεδρίου Thessaloniki Summit 2021.
«Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι Σύνεδροι,
Είναι, πραγματικά, πολύ μεγάλη χαρά που ξαναβρισκόμαστε από κοντά, έπειτα από μία μεγάλη περιπέτεια που μας κράτησε μακριά. Και για να μην μας ξανακρατήσει μακριά, ας προσέχουμε για να έχουμε.
Ελπίζω μέσα από τις εργασίες του συνεδρίου και τα συμπεράσματα που θα προκύψουν από αυτό, να γίνουμε όλοι σοφότεροι και πιο αποτελεσματικοί στο έργο μας.
Θα μιλήσω σήμερα για τον ρόλο της Αυτοδιοίκησης, των πόλεων και των περιφερειών μας, στην οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή.
Και αυτός ο ρόλος είναι τριπλός:
Αναπτυξιακός, κοινωνικός και πολιτιστικός/αθλητικός.
Αναπτυξιακός, γιατί κανένα κεντρικό σχέδιο δεν μπορεί να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί ερήμην της τοπικής κοινωνίας. Και πολύ περισσότερο γιατί κανένα αναπτυξιακό σχέδιο δεν αξιολογείται στο κενό, αλλά κυρίως από τους δείκτες απόδοσης που μετράνε τη σημασία του σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.
Κοινωνικός, γιατί καμία κεντρική παρέμβαση όταν την κοιτάς από ψηλά στο μάκρο επίπεδο, δεν μπορεί να σου δείξει πόσο ενισχύει την κοινωνική συνοχή σε μίκρο επίπεδο. Είναι πολύ διαφορετικό να παρατηρείς, επιβάτης σε ένα αεροπλάνο, μια παρέμβαση για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς σε όλη την επικράτεια, από το να είσαι συνεπιβάτης σε ένα λεωφορείο των ΚΤΕΛ που μεταφέρει και τον τελευταίο μαθητή από το χωριό του στο κοντινότερο σχολείο.
Και πολιτιστικός/αθλητικός, γιατί είναι άλλο πράγμα να μιλάμε για την προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς χιλιάδων χρόνων και άλλο πράγμα να μιλάμε για την πυροπροστασία στις Μυκήνες, ή την πρόσβαση στην Αρχαία Ολυμπία ή στην Αρχαία Μεσσήνη.
Και ενώ είναι φανερός αυτός ο τριπλός, πρωταγωνιστικός, ρόλος της Αυτοδιοίκησης, εμείς ξεχάσαμε για πολλά χρόνια την Αυτοδιοίκηση. Είτε λόγω της προκατάληψης που ήθελε τον Δήμαρχο ή τον Περιφερειάρχη πολιτικό στέλεχος δεύτερης κατηγορίας, είτε λόγω της οικονομικής κρίσης που μείωσε δραστικά τους πόρους προς την Αυτοδιοίκηση με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις της.
Ε λοιπόν, αυτά ήρθε η ώρα να αλλάξουν.
Και μπορώ να σας πω, πώς θα αλλάξουν.
Πρώτον, δρέποντας τους καρπούς από τις μεταρρυθμίσεις που κάναμε στους πρώτους 28 μήνες της θητείας της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Μεταρρυθμίσεις όπως:
- ο νέος νόμος για τον ΑΣΕΠ, που βελτιώνει τις διαδικασίες προσλήψεων και καθιερώνει τον ετήσιο, ευρύ, διαγωνισμό που θα βάλει στις ράγες τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων,
- ο νόμος για τον εσωτερικό έλεγχο, που βάζει και στη Δημόσια Διοίκηση δοκιμασμένες και επιτυχημένες πρακτικές του ιδιωτικού τομέα, από τον εσωτερικό ελεγκτή μέχρι τον σύμβουλο ακεραιότητας.
- ο νέος εκλογικός νόμος για τους ΟΤΑ, που επαναφέρει την κυβερνησιμότητα στην Αυτοδιοίκηση που τόσο ταλαιπωρήθηκε από την a la carte απλή αναλογική που επέβαλε ο ΣΥΡΙΖΑ, όχι για να εκφράσει και φωνές της μειοψηφίας αλλά για να βάλει τρικλοποδιά στον εκλεγμένο Δήμαρχο ή Περιφερειάρχη.
- η ρύθμιση μια σειράς από εκκρεμή ζητήματα, όπως τα αδήλωτα τετραγωνικά που αύξησαν για πάντα τα έσοδα των Δήμων, την ώρα που απάλλαξαν για πάντα από πρόστιμα και προσαυξήσεις τους δημότες τους.
- οι ρυθμίσεις για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, μέχρι διευκολύνσεις στην καταβολή των δόσεων προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και από έκτακτες ενισχύσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας, μέχρι μόνιμες παρεμβάσεις στην διευκόλυνση των δημοσίων συμβάσεων, και από το νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς, μέχρι την αναβάθμιση των κοινωνικών δομών των Δήμων.
Και αν όλες αυτές οι παρεμβάσεις έδειξαν κάτι, είναι ότι χτίζουμε σταθερά μια σχέση εμπιστοσύνης. Σχέση εμπιστοσύνης που μπορεί να μετατρέψει τα πρώτα βήματα του πρόσφατου παρελθόντος, σε άλματα στο παρόν και στο εγγύς μέλλον.
Κυρίες και κύριοι,
Επιτρέψτε μου, λοιπόν, κάποιες σκέψεις για το πώς μπορούμε να κάνουμε ένα άλμα στο μέλλον για την Αυτοδιοίκηση.
Αναφορικά με τον αναπτυξιακό ρόλο της Αυτοδιοίκησης, είναι η πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια που ντύνουμε τις αρμοδιότητες των δήμων και των περιφερειών με τους αντίστοιχους πόρους.
Και, εδώ, θα ήθελα να διακρίνω τρία επίπεδα.
Το πρώτο σχετίζεται με την τακτική χρηματοδότηση. Οι Κ.Α.Π. πράγματι συρρικνώθηκαν κατά τη διάρκεια της μεγάλης κρίσης της προηγούμενης δεκαετίας και είναι απολύτως λογικό το θέμα αυτό να απασχολεί την Αυτοδιοίκηση.
Τον Οκτώβριο προχωρήσαμε στην έκδοση μίας συμπληρωματικής απόφασης Κ.Α.Π., ύψους 107 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ποσό λίγο μεγαλύτερο από το ποσό μίας τακτικής απόφασης Κ.Α.Π. και με βάση την εκτέλεση του προϋπολογισμού και με τη συνεννόηση που έχουμε με το οικονομικό επιτελείο, είμαστε σε θέση να προχωρήσουμε και στην έκδοση νέας συμπληρωματικής Κ.Α.Π. ανάλογου ύψους, μέχρι τις 20 Νοεμβρίου.
Κυρίως όμως, το 2022 θα είναι ένα έτος αναμόρφωσης των Κ.Α.Π., με σκοπό να άρουμε τυχόν δυσλειτουργίες, να βελτιώσουμε περαιτέρω σημεία τα οποία έχουν αποδειχθεί ότι δουλεύουν, να διορθώσουμε σημεία τα οποία έχουν αποδειχθεί ότι δεν δουλεύουν, προκειμένου να έχουμε μία πιο δίκαιη κατανομή και, ταυτόχρονα, να αυξήσουμε το ποσό για τους Κ.Α.Π., έτσι ώστε να αρχίσει σιγά-σιγά να αντιστρέφεται η πορεία συρρίκνωσης των τελευταίων ετών. Δεν μιλάω για μαξιμαλιστικές διεκδικήσεις. Μιλούμε, όμως, για ρεαλιστικές –και όχι συμβολικές– αυξήσεις. Και πιστεύω ότι, το 2022, με καλή διάθεση και με πνεύμα συνεργασίας με τους θεσμικούς φορείς της Αυτοδιοίκησης, θα βρούμε αυτό που μπορεί να υποστηρίξει το οικονομικό μας επιτελείο. Προσωπικά εκτιμώ, ότι οι Κ.Α.Π. το 2022, μπορεί να αυξηθούν και τον Ιανουάριο του 2023, όταν θα αρχίσει να εκτελείται ο Προϋπολογισμός αυτής της εκλογικής χρονιάς, οι ΚΑΠ να ανέρχονται σε περίπου 3,2 δις ευρώ, από 2,85 δις ευρώ φέτος. Μια σημαντική, περίπου 15% αύξηση, η οποία θα επιτρέψει να απορροφηθούν χωρίς αναταράξεις μεταξύ αστικών και περιφερειακών δήμων, οι όποιες αναπροσαρμογές κριτηρίων συναποφασίσουμε στην κατανομή των ΚΑΠ.
Το δεύτερο επίπεδο έχει να κάνει με τις έκτακτες χρηματοδοτήσεις, οι οποίες είτε σχετίζονται με την πανδημία του κορονοϊού, είτε σχετίζονται με τις φυσικές καταστροφές.
Όσον αφορά, τώρα, στις έκτακτες χρηματοδοτήσεις. Σταθήκαμε δίπλα στους Δήμους για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Διαθέσαμε 237,1 εκατ. ευρώ, προκειμένου να στηρίξουμε τις απώλειες εσόδων και την αύξηση δαπανών για να αντιμετωπιστεί η πανδημία. Και εάν χρειαστεί, μέχρι το τέλος της χρονιάς, θα είμαστε εδώ να βοηθήσουμε τους Δήμους ξανά. Όλοι, βεβαίως, καταλαβαίνουμε ότι η χρηματοδότηση αυτή δεν αντισταθμίζει το κόστος το οποίο επωμίστηκε η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ωστόσο, καταλαβαίνουμε, επίσης, ότι έπρεπε όλοι να βάλουμε λίγο πλάτη. Και, πράγματι, είμαι πολύ υπερήφανος που συμμετέχω σε μία Κυβέρνηση, η οποία κατάφερε να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών, των επενδυτών και των αγορών, ώστε να μπορούμε να δανειστούμε –με ιστορικά χαμηλά επιτόκια– μέσα στη μεγαλύτερη παγκόσμια κρίση που γνώρισε ο κόσμος, τα τελευταία εκατό χρόνια. Και είμαι πολύ υπερήφανος που μπορέσαμε, με αυτά τα ιστορικά χαμηλά επιτόκια, να βρούμε τους πόρους από το εξωτερικό, οι οποίο αντιστάθμισαν την απώλεια του εισοδήματος στο εσωτερικό και να στηρίξουμε και τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και, φυσικά, την Αυτοδιοίκηση. Και αυτό θα πρέπει να το διαφυλάξουμε.
Έρχομαι, τώρα, στο τρίτο επίπεδο, αυτό των χρηματοδοτικών εργαλείων για τους ΟΤΑ. Γνωρίζετε το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» του Υπουργείου Εσωτερικών. Είναι ένα πρόγραμμα που αντικατέστησε –με τρόπο σημαντικά διευρυμένο– το πρόγραμμα «Φιλόδημος». Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να σταθώ σε κάποιους αριθμούς. Λίγο παραπάνω από 1 δισ. ευρώ ήταν το πρόγραμμα «Φιλόδημος Ι». 2,5 δισ. ευρώ είναι το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Με την ευελιξία που δώσαμε, από τον Μάρτιο του 2021 και μετά, έχουμε έναν ονομαστικό προϋπολογισμό 3,125 δισ. ευρώ για εντάξεις έργων και –έπειτα από συνεννόηση με το οικονομικό επιτελείο και με τον Πρωθυπουργό– αυξάνουμε και άλλο τον χώρο που έχουμε στο πρόγραμμα. Είναι γεγονός ότι ο χώρος αυτός δεν μπορεί να αυξηθεί στα επίπεδα του 6,1 δισ. ευρώ, τα οποία έχουν υποβληθεί στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Θα μιλάμε, σίγουρα, για έναν σημαντικά μεγαλύτερο χρηματοδοτικό φάκελο –σίγουρα, μέχρι και 1 δισ. ευρώ παραπάνω από το αρχικό. Και σας ενημερώνω ότι η τροποποίηση της σχετικής κοινής υπουργικής απόφασης έχει ήδη δρομολογηθεί, έχει υπογραφεί από 4 Υπουργούς και θα ολοκληρωθεί τις επόμενες ημέρες.
Πράγματι, το χρηματοδοτικό εργαλείο του «Αντώνης Τρίτσης» μπορεί να αποτελέσει πολύτιμη γέφυρα ωρίμανσης έργων για να εκμεταλλευτούμε τους πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ. Επομένως, η πρόκληση για τους επόμενους μήνες είναι πώς θα αξιοποιήσουμε αυτά τα χρηματοδοτικά εργαλεία, πώς θα τα απορροφήσουμε, ώστε –μέσα στην περίοδο 2022-2023– οι πολίτες να μπορέσουν να δουν την καθημερινότητά τους να βελτιώνεται μέσα από έργα υποδομών, μέσα από έργα σύγχρονα, όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός και οι έξυπνες πόλεις και μέσα από έργα που μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όπως έργα διαχείρισης απορριμμάτων και ανακύκλωσης.
Και δεν πρέπει βέβαια να παραλείψω να κάνω μια ειδική αναφορά στα έργα που χρηματοδοτούμε για την εμπέδωση του ψηφιακού πολιτισμού και της ψηφιακής σύγκλισης, όπως είναι οι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, οι εφαρμογές Διαδικτύου των Πραγμάτων, και το πρόγραμμα για τις «έξυπνες πόλεις» (smart cities), το οποίο ενισχύουμε με το ποσό των 130 εκατομμυρίων ευρώ. Όπως δεν πρέπει να παραλείψω να αναφέρω τη χρηματοδότηση έργων για την αντιμετώπιση της πανδημίας και την προστασία της δημόσιας υγείας.
Αλλά και τη χρηματοδότηση έργων για τη βιώσιμη διαχείριση και την προστασία του περιβάλλοντος, όπως και για τη θωράκιση απέναντι στις συνέπειες της κλιματικής κρίσης, είτε, για παράδειγμα, με τη χρήση φωτοβολταϊκών συστημάτων και άλλων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, είτε με την επέκταση της ηλεκτροκίνησης, την καλύτερη διαχείριση των υδάτινων αποθεμάτων με τη χρήση «έξυπνων» υδρομέτρων, τις νέες μεθόδους ανακύκλωσης και διαχείρισης απορριμμάτων κ.ο.κ.
Περνώ τώρα στον κοινωνικό και στον πολιτιστικό/αθλητικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης.
Ρόλοι οι οποίοι είναι πράγματι πολύ σημαντικοί, αλλά στη δική μου αντίληψη κάπως αποσπασματικοί.
Για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά τον κοινωνικό ρόλο, από το Υπουργείο Εσωτερικών, χρηματοδοτούμε τους βρεφονηπιακούς σταθμούς και τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με περίπου 310 εκατομμύρια ευρώ φέτος. Μια σημαντική αύξηση από τα 279 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρονιάς. Τα οποία όμως δεν έφτασαν για να καλύψουν τις ανάγκες, ιδίως για τα δημοτικά ΚΔΑΠ. Και για αυτό κάναμε πρόσθετη παρέμβαση.
Μετά από στενή συνεργασία με την ΚΕΔΕ και την ΕΕΤΑΑ, έχει ήδη καταρτιστεί κατάλογος με αναλυτικά στοιχεία των αναγκών ανά Δήμο και η σχετική απόφαση που εκδίδεται θα περιλαμβάνει όλες τις λεπτομέρειες και τις προϋποθέσεις με μία έκτακτη χρηματοδότηση ύψους 10 εκατ. ευρώ. Το είχα πει σε απάντηση επίκαιρης ερώτησης στη Βουλή τον Σεπτέμβριο, και τώρα γίνεται πράξη. Το είπαμε, το κάναμε!
Δεύτερο παράδειγμα, η νέα δράση για «τις νταντάδες της γειτονιάς». Πρόκειται για ένα νέο πρόγραμμα που αφορά κυρίως τη φύλαξη βρεφών ηλικίας από δύο μηνών έως 2,5 ετών και το οποίο χρηματοδοτείται από το νέο ΕΣΠΑ.
Μια δράση που συμφιλιώνει την οικογενειακή με την επαγγελματική ή/και προσωπική ζωή. Που ενισχύει οικονομικά και διευκολύνει τις μητέρες να πετύχουν την πλήρη επανένταξή τους στην αγορά εργασίας και τη συνέχιση της επαγγελματικής τους καριέρας. Και που, παράλληλα, μειώνει την αδήλωτη εργασία, μέσω της ενθάρρυνσης άνεργων, κυρίως, γυναικών, κατόπιν πιστοποίησης, να εργασθούν ως παιδαγωγοί-φροντιστές.
Το έργο αυτό πρόκειται να υλοποιηθεί σε πιλοτικό αρχικά επίπεδο στις αρχές του 2022, για να εφαρμοστεί κατόπιν σταδιακά σε όλη την επικράτεια.
Και στα δύο αυτά παραδείγματα, φαίνεται ο κομβικός ρόλος της Αυτοδιοίκησης.
Ωστόσο, για να μην χάνεται ο κοινωνικός ρόλος, μεταξύ Αυτοδιοίκησης, Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Υπουργείου Εσωτερικών, απαιτείται μια πιο συνεκτική προσέγγιση.
Και είμαι πεπεισμένος ότι στο πλαίσιο της συζήτησης για την Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση θα βρούμε τον τρόπο να αναδειχθεί ο κοινωνικός και πολιτιστικός/αθλητικός ρόλος της Αυτοδιοίκησης που είναι τόσο σημαντικός για τη μείωση των ανισοτήτων, την ένταξη διάφορων κοινωνικών ομάδων και τελικά την κοινωνική συνοχή, αλλά και για την πνευματική, πολιτιστική και αθλητική ατομική και συλλογική ανάπτυξη, στοιχεία που είναι τόσο απαραίτητα για την Δημοκρατία μας.
Και μέσα από αυτή τη συζήτηση για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση θα μπορέσουμε να αγγίξουμε και τον τρίτο πυλώνα που είναι ο πολιτιστικός.
Για αυτό αξίζουν λίγα παραπάνω λόγια για την Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση.
Και σίγουρα μέσα σε αυτή είναι το ζήτημα των αρμοδιοτήτων. Υπάρχει, ήδη, μία επεξεργασμένη πρόταση, από τον Μάρτιο του 2021, από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ, κυρίως για τον έναν άξονα αυτών των αρμοδιοτήτων, ο οποίος έχει να κάνει με τη σχέση ανάμεσα στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, στους ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού, και στο Κράτος. Και, πράγματι, πολλά πράγματα μπορούμε να πούμε ότι είναι αρκετά ώριμα για να τα συζητήσουμε. Υπάρχουν, βεβαίως, και άλλα ζητήματα: από την παιδεία και την υγεία, μέχρι την κοινωνική πολιτική, τα οποία θα πρέπει να συζητήσουμε και σκοπός μας θα πρέπει να είναι να καταλήξουμε κάπου, έτσι ώστε η συζήτηση αυτή να πάρει τον δρόμο της και να υλοποιηθεί.
Και πράγματι χρειάζεται εμπεριστατωμένη συζήτηση. Γιατί η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση αφορά τη σύμπραξη των κεντρικών, περιφερειακών και τοπικών αρχών στην εφαρμογή των εθνικών δημόσιων πολιτικών, και, βεβαίως, των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι στόχοι μας στην προώθηση και την ολοκλήρωση της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης είναι ξεκάθαροι:
Πρώτον, θέλουμε να αποσαφηνίσουμε απολύτως τις αρμοδιότητες ανάμεσα στους δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης και στο κράτος, έτσι ώστε να μπει τέλος στον τραγέλαφο των «ανευθυνοϋπεύθυνων» και στα φαινόμενα της αλληλομετάθεσης ευθυνών, τα οποία, δυστυχώς, εξακολουθούν να αμαυρώνουν την εικόνα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, προκαλώντας, ουκ ολίγες φορές, ποικίλες, και πολύ σοβαρές, επιπτώσεις.
Δεύτερον, θέλουμε να ενισχύσουμε με νέες ουσιαστικές αρμοδιότητες τις περιφέρειες και τους δήμους, ούτως ώστε να επιτελέσουν αποτελεσματικότερα και ταχύτερα το έργο τους. Είμαστε πεπεισμένοι—και το έχουμε αποδείξει αυτό στην πράξη, τα προηγούμενα δύο χρόνια—ότι η μεταφορά αρμοδιοτήτων, και η συνεπαγόμενη, βέβαια, μεταφορά οικονομικών πόρων και προσωπικού, θα αναδείξει σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό τον πρωταγωνιστικό ρόλο της αυτοδιοίκησης σε πολλούς νευραλγικούς τομείς, όπως είναι η ανάπτυξη, η απασχόληση, η βιομηχανία, η ενέργεια, οι επικοινωνίες και οι μεταφορές, η πολιτική προστασία, αλλά και ο πολιτισμός, ο τουρισμός και ο αθλητισμός.
Τρίτον, αποτελεί για εμάς ύψιστη προτεραιότητα να διασφαλίσουμε τον όσο το δυνατόν μεγαλύτερο, απτό και μετρήσιμο αντίκτυπο της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, όπως και όλων των άλλων μεταρρυθμίσεών μας, στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων πολιτών, σε όποια γωνιά της χώρας και αν ζουν.
Όπως έχει δηλώσει πολλές φορές ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η στρατηγική κατεύθυνσή μας είναι σαφής και ξεκάθαρη: Θέλουμε ένα Δημόσιο που θα παρέχει αξιόπιστες, γρήγορες, διαφανείς και φιλικές υπηρεσίες στους πολίτες. Και θέλουμε μια Αυτοδιοίκηση, που θα λειτουργεί ως ισχυρός πυλώνας ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.
Μια αυτοδιοίκηση που διαθέτει το κύρος, τους αναγκαίους πόρους και την απαιτούμενη ευελιξία, έτσι ώστε να γίνει η ζωή όλων των Ελλήνων καλύτερη, σε όποια γωνιά της χώρας και αν ζουν.
Μια αυτοδιοίκηση που, μέσα από τη σχέση εμπιστοσύνης και συνεργασίας με την κεντρική κυβέρνηση, θα προσφέρει στους πολίτες ποιοτικές υπηρεσίες.
Μια αυτοδιοίκηση δραστήρια, δυναμική και εξωστρεφή.
Μια αυτοδιοίκηση που έχει όραμα, που βλέπει τη «μεγάλη εικόνα», που αναπτύσσει δίκτυα συνεργασίας, τόσο σε εθνικό όσο και διεθνές επίπεδο, που παρακολουθεί τις εξελίξεις, «κυνηγάει» τις ευκαιρίες και, βεβαίως, χαρακτηρίζεται από διαφάνεια στη λειτουργία της.
Οι πολλές —και μεγάλες— προκλήσεις του 21ου αιώνα δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με παρωχημένες νοοτροπίες και πρακτικές, με γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, με την αέναη μετάθεση των ευθυνών σε άλλους ή την αέναη αναβολή των αποφάσεων σε κάποιο απροσδιόριστο μέλλον.
Καθεμιά από τις περιφέρειες και καθένας από τους δήμους της χώρας είναι μια “τοπική Ελλάδα”. Και δεν μπορεί η “μεγάλη Ελλάδα” να ευημερήσει, να προκόψει και να προχωρήσει μπροστά, αν οι “τοπικές Ελλάδες” μένουν στάσιμες ή έχουν το βλέμμα στραμμένο όχι στο μέλλον αλλά στο παρελθόν.
Κυρίες και κύριοι,
Ανέπτυξα έναν οδικό χάρτη που μας δείχνει πού βρισκόμαστε, αλλά —κυρίως— πού θέλουμε να πάμε.
Για το καλό όλων των Ελλήνων, για το καλό της Πατρίδας μας.
Σας ευχαριστώ!».
Δημοσίευση σχολίου
Δημοσίευση σχολίου